نفت در مسیری پرابهام | نگرانی‌هایی در مورد تقاضا وجود دارد

نفت در مسیری پرابهام | نگرانی‌هایی در مورد تقاضا وجود دارد

یمت نفت روز جمعه افزایش یافت، اما به دلیل نگرانی‌های مداوم مبنی بر اینکه تورم بالا می‌تواند منجر به افزایش نرخ بهره برای مدت طولانی‌تری شود و تقاضای سوخت را کاهش دهد، در مسیر ثبت یک کاهش قیمت در مقیاس هفتگی قرار گرفت.

به گزارش نبض بورس، ترجمه: پویا احمدی | قیمت نفت روز جمعه افزایش یافت، اما به دلیل نگرانی‌های مداوم مبنی بر اینکه تورم بالا می‌تواند منجر به افزایش نرخ بهره برای مدت طولانی‌تری شود و تقاضای سوخت را کاهش دهد، در مسیر ثبت یک کاهش قیمت در مقیاس هفتگی قرار گرفت.

قیمت نفت خام برنت تحویل ماه جولای با 74 سنت افزایش به 81.85 دلار در هر بشکه تا ساعت 11:53 صبح به وقت شرقی (15:53 به وقت گرینویچ) رسید. قرارداد ماه آگوست که فعال‌تر است، با 28 سنت افزایش به 81.39 دلار رسید.

قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI) آمریکا با 84 سنت افزایش به 77.71 دلار در هر بشکه رسید.

قیمت نفت برنت روز پنجشنبه به پایین‌ترین سطح خود از 7 فوریه و نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا به پایین‌ترین سطح خود از 23 فوریه رسید.

برنت در مسیر کاهش 2.2 درصدی برای این هفته قرار دارد. قیمت برای چهارمین جلسه معاملاتی متوالی در این هفته کاهش یافت که طولانی‌ترین روند نزولی از 2 ژانویه به شمار می‌رود. نفت وست تگزاس اینترمدیت نیز در مسیر کاهش 2.9 درصدی برای این هفته قرار دارد.

تیم ایوانز، تحلیلگر مستقل انرژی، گفت: «قیمت نفت خام در معاملات اولیه روز جمعه همچنان ضعیف است و نگرانی‌ها در مورد سیاست نرخ بهره فدرال رزرو و افزایش هفته گذشته در ذخایر نفت خام آمریکا همچنان بر بازار تاثیر می‌گذارد.»

صورتجلسه آخرین نشست سیاست‌گذاری فدرال رزرو که روز چهارشنبه منتشر شد، نشان می‌دهد که سیاست‌گذاران در حال تردید هستند که آیا نرخ بهره برای مهار تورم سرسخت به اندازه کافی بالا است یا خیر. برخی از مقامات در صورت افزایش تورم، تمایل به افزایش دوباره هزینه‌های استقراض داشتند.

با این حال، جروم پاول، ريیس فدرال رزرو و سایر سیاست‌گذاران از آن زمان گفته‌اند که بعید است افزایش‌های بیشتر صورت گیرد.

افزایش نرخ بهره هزینه استقراض را بالا می‌برد که می‌تواند فعالیت اقتصادی را کند کرده و تقاضای نفت را کاهش دهد.

تاماس وارگا، تحلیلگر PVM گفت: «تحولات کلان اقتصادی نتوانسته‌اند از نفت حمایت معناداری به عمل آورند. به نظر می‌رسد که احتمال کاهش نرخ بهره در حال دور شدن است.»

بازار در انتظار نشست آنلاین دوم ژوين گروه تولیدکننده اوپک پلاس متشکل از سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش است تا در مورد تمدید کاهش تولید داوطلبانه نفت به میزان 2.2 میلیون بشکه در روز تصمیم‌گیری کند.

تحلیلگران عمدتا پیش‌بینی می‌کنند که کاهش تولید فعلی حداقل تا پایان سپتامبر تمدید شود.

روسیه این هفته در اعترافی نادر به مازاد تولید نفت گفت که به دلایل «فنی» در ماه آوریل از سهمیه تولید اوپک پلاس خود فراتر رفته است، که جای تعجب دارد و به گفته تحلیلگران و منابع صنعتی نشان‌دهنده چالش‌های مسکو در مهار تولید است.

باربارا لامبرخت، تحلیلگر Commerzbank گفت: «پس از نشست اوپک پلاس، بازار به احتمال زیاد دوباره بر تقاضا تمرکز خواهد کرد. آخر هفته آینده، به مناسبت روز یادبود کشته شدگان جنگی، فصل رانندگی تابستانی در ایالات متحده آغاز می‌شود.»

اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) روز چهارشنبه اعلام کرد که عرضه فرآورده‌های بنزینی آمریکا، که نشان‌دهنده تقاضا است، در هفته منتهی به 17 می به بالاترین سطح خود از نوامبر رسیده است.

در همین حال، ارزش دلار در روز جمعه برای بزرگترین افزایش هفتگی خود در یک ماه و نیم گذشته آماده شده است که باعث می‌شود نفت خام دلاری برای خریداران خارجی گران‌تر شود.

منبع: Reuters

آخرین اخبار بورس و اقتصاد